Fotojagt var en kanon måde at inddrage medarbejdere i arbejdsmiljøarbejdet

torbenjoergensen.jpg

Forebyggelsespakken ”Samarbejd om et bedre arbejdsmiljø” var for Louis Poulsen svaret på, hvordan det ergonomiske arbejdsmiljø hurtigt og effektivt kunne forbedres. Selv medarbejdere, der ikke plejede at være engageret i arbejdsmiljøarbejdet, deltog nu med entusiasme.

Louis Poulsen, en verdenskendt producent af designerlamper, tilhører elektronikbranchen, hvor medarbejderne i særlig grad er i risiko for at blive nedslidte. De blev af Arbejdstilsynet gjort opmærksom på, at de kan søge en forebyggelsespakke for at forbedre ergonomien fx tunge løft, skæve arbejdsstillinger og ensidigt gentaget arbejde. Plant Director Torben Jørgensen er ikke i tvivl om, at forebyggelsespakken virker på trods af små udfordringer, som han har oplevet undervejs:

- Jeg kan kun anbefale andre virksomheder at søge en forebyggelsespakke. Den har givet os et større fokus på ergonomi, og medarbejderne ønsker selv at fortsætte med at arbejde med ergonomien, siger Torben Jørgensen. Han er især glad for, at det lykkedes at inddrage de medarbejdere, der ikke i forvejen var engageret i arbejdsmiljøarbejdet. I den pakke, som Louis Poulsen har søgt, skal medarbejderne tage billeder af arbejdssituationer, hvor arbejdsmiljøet med fordel kan forbedres.

- Fotojagten i starten af forebyggelsespakken var en god måde at inddrage medarbejderne. De syntes, at det var sjovt at tage billeder af deres og andres arbejde, og de blev samtidig mere opmærksomme på deres eget arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøorganisationen i virksomheden har kørt forebyggelsespakken, men fotojagten fik selv medarbejdere, der ikke plejer at være interesseret i arbejdsmiljøet, til at deltage aktivt i forløbet, siger Torben Jørgensen.

Bliv ikke skræmt af de røde tekster på fondens hjemmeside

Selv om Louis Poulsen har haft en positiv oplevelse fra forebyggelsespakken, og deres arbejdsmiljø er blevet bedre, var det alligevel ikke helt lige ud ad landevejen at gennemføre den. Da Torben læste om pakken på fondens hjemmeside, blev han mødt af røde tekster, der bl.a. fortæller, at drejebogen og standardvilkårene skal følges nøje.

- Selve ansøgningsskemaet på hjemmesiden var meget nemt, men de røde tekster gav mig indtryk af, at pakken er rigid og ikke giver os mulighed for at tilpasse den til vores særlige forhold, siger Torben Jørgensen. Han ringede derfor til fonden, og sammen blev de enige om en løsning, som begge parter var tilfredse med.

Pakken er målrettet små virksomheder, og flere dele af pakkeforløbet er derfor designet til små virksomheders særlige vilkår og behov. Torben Jørgensen oplevede derfor, at flere ting i pakken måtte tilpasses størrelsen og forholdende hos Louis Poulsen:

- Det var en helt anden sag at holde styr på ti forskellige afdelinger, der skal gennemgå de samme ting, end at køre pakken på en lille arbejdsplads. Vi har klaret os glimrende. Men jeg kunne have ønsket mig lidt, at drejebogen tager højde for det, selv om jeg er helt klar over, at pakken er designet til små virksomheder.

NYHEDER FOREBYGGELSESPAKKER

Næste nyheder »

Infoboks

Opdateret:
28 NOV. 2014
Redigeret af:
Shoji Igi
Kontakt:
7221 7400