videoerne til "ud med tunge løft og dårlige arbejdsstillinger"

Elastikøvelser til at styrke kroppen

Få demonstreret og prøv selv at lave 4 simple øvelser, som er gode, hvis du har fysisk anstrengende arbejde, hvor du fx bøjer eller vrider kroppen flere gange dagligt.

Det tager 10 minutter at lave de 4 øvelser. Laver du dem 3-4 gange om ugen, kan det styrke musklerne i dine ben, balder, ryg, mave og skuldre. Det er alle muskler, du bruger under fysisk anstrengende arbejde.

Skulderbladsklem

Øvelsen hjælper med at holde skulderbladene i den rette position. Det giver en mere korrekt holdning i nakke, skuldre og ryg.
Klik på billedet for at starte videoen, og læs instruktionen her:

  • Gør elastikken kortere til cirka skulderbredde og hold armene strakt frem foran kroppen
  • Træk nu armene ud til siden og bagud til elastikken rammer brystkassen. Fornem at du klemmer skulderbladene sammen på ryggen
  • Før armene kontrolleret tilbage
  • Hold dine albuer let bøjede under hele bevægelsen
 
Udaddrejning

Øvelsen træner de muskler, der giver skulderen stabilitet, og som man fx bruger, når man arbejder med håndværktøjer.

  • Sæt elastikkens ene ende fast i fx et tungt bord eller et dørhåndtag
  • Placer dig, så elastikken er spændt, og drej så underarmen ud til siden og tilbage igen
  • Hold din albue bøjet 90 grader og armen en knytnæves bredde ude fra kroppen
 
Kropsdrejning

Øvelsen træner de muskler der giver din rygsøjle styrke og stabilitet. Dem bruger du fx under løft og vrid i kroppen.

  • Sæt elastikkens ene ende fast i fx et tungt bord eller et dørhåndtag
  • Tag fat i elastikken med strakte arme og placer dig med siden til elastikken
  • Roter i underkroppen og lad skuldrene være låst til kroppen
 
Benbøj

Øvelsen træner musklerne i benene, balderne og den nederste del af ryggen. Det er alle muskler, du bruger, når du løfter i dit arbejde.

  • Træd på elastikken med den forreste fod
  • Tag armen igennem elastikken så den hviler på modsatte skulder
  • Hold den forreste fod i gulvet og kroppen oprejst, mens du skiftevis rejser og sænker dig til bagerste knæ rører gulvet

 
Se alle 4 øvelser

Infoboks

Opdateret:
20 SEP. 2012
Redigeret af:
Shoji Igi
Kontakt:
7221 7400