Vi kender det alle sammen, eller også lever vi med idéen om at ”rigtige mænd tager ikke backup”, men vi kan komme i situationer hvor maskineriet fejler, og alt hvad vi har liggende på den ikke er til at redde – eller at det i det mindste vil være usigeligt dyrt at få det reddet, hvor det der er gået tabt på ingen måder kan erstattes.

Men hvad gør man så? Begynder man selv på at tage kopier af det uerstattelige? Hvor tit skal man gøre det, og hvilket medie skal man bruge? Spørgsmålene er mange, og svarene er måske ikke lige til at finde. Og dog – der findes glimrende løsninger, både for den erfarne bruger af backup-løsninger, og dem der lige skal til at komme i gang med at lave backup.

Find den der passer til dit behov

Så der findes løsninger til det hele, uanset om du skal have gemt bunkevis af billeder fra flere år af vejen, eller skal i gang med noget der virkelig kræver at du ikke mister noget, så findes der en tjeneste for dig. Naturligvis kan man selv gå i gang med at lede, men for det store forkromede overblik kan du tage et kig på; https://webhotelsoversigt.dk/blog/test-her-er-de-bedste-online-backup-tjenester/.

Humlen er at finde ud af hvad man har behov for, fordi de forskellige tjenester tilbyder forskellige tilbud, der alle afhænger af behov og præferencer, men absolut også hvor mange filer der ligger på maskinen, og størrelsen på dem, så er der forskellige tjenester. Herudover er der overvejelser om privatlivspolitikkerne, som bestemmes af hvor tjenesterne udbydes fra, normalt vil en tjeneste med hjemsted i Europa have relativt stramme politikker.

De forskellige tjenester og deres fortræffeligheder

  • Onlime – en testvinder af dansk oprindelse, der tilbyder online og automatisk backup.
    Udbyderen tilbyder at man kan tilkøbe sig til ubegrænset plads, men har man ikke helt så stort behov, så tilbydes der 5 GB uden beregning. Det er altså en udbyder både for profferne med stort pladsbehov, og for de mindre private aktører der kan leve med 5 GB.
    Et andet plus er at de har dansk kundeservice, så hvis man er ny i faget, kan man få hjælp på sit eget sprog.
  • Backup Bird – en tjeneste til de der skal have taget backup af servere, det kan være en virksomheds servere eller enkeltpersoner der skal have kopieret en hel computer.
    Backup sker manuelt, fordi tjenesten er bygget til større projekter.
  • Backblaze – laver automatisk backup af filerne så snart de bliver lagt på computeren, og der er ubegrænset plads, så hvis der er rigtig mange filer på maskinen, er de et godt valg.
    Der er 14 dages prøveperiode, hvilket betyder at det koster efter udløb, men det er en af de mest sikre på markedet.
  • Onedrive – en smart løsning hvis man allerede kører med Office-pakken, hvor Onedrive kommer med 5 GB uden beregning, det er dog en af de eneste steder hvor der ikke er automatisk backup, med andre ord er den god til specifikke filer.
  • Icloud – tjenesten specifikt til Apple-brugere, 5 GB uden beregning, hvor det smarte er automatisk backup, som man dog hurtigt kan løbe tør for hvis man har mange Apple-produkter der alle gemmer alt pr. automatik, derfor kan der opgraderes mod betaling.